Auteur Topic: Kunstrijden  (gelezen 1491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
Kunstrijden
« Gepost op: januari 18, 2022, 11:07:04 am »
Kunstrijden is een van de sporten die beoefend wordt tijdens de Olympische Winterspelen 2022 in Peking. De wedstrijden vinden plaats in het Capital Indoor Stadium.

Wedstrijdschema:
Maandag 7 februari, landenwedstrijd
Donderdag 10 februari, mannen
Maandag 14 februari, ijsdansen
Donderdag 17 februari, vrouwen
Zaterdag 19 februari, Paren

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
Russische kunstrijders blijven VS voor
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2022, 08:43:03 am »
Russische kunstrijders blijven VS voor

De Russische kunstrijders hebben in Peking de olympische titel voor teams in de wacht gesleept. De

Na de vrije dans was het goud al binnen. Toch werd uitgerekend op dat onderdeel een gevoelige nederlaag geleden. De wereldkampioenen Sinitsina en Katsapalov werden geklopt door Chock en Bates, die met hun interpretatie van de liefde tussen een astronaut en een alien hoge ogen gooiden.

Met het goud al op zak zorgde Kamila Valijeva voor de kers op de taart. De pas 15-jarige superster kon zich zelfs een val permitteren en dan nog won ze ruim.

Bron: NOS

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
Kunstrijder Chen steelt opnieuw de show en springt naar olympisch goud
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2022, 09:15:41 am »
Kunstrijder Chen steelt opnieuw de show en springt naar olympisch goud

Kunstrijder Nathan Chen heeft op de Winterspelen in Peking het goud gepakt. De 22-jarige Amerikaan had met zijn korte kür een wereldrecord geschaatst en was ook op de vrije kür een klasse apart.

De drievoudig wereldkampioen reed op een medley uit de film Rocket Man over Elton John en toonde met een lach op zijn gezicht de ene na de andere viervoudige sprong.

Zijn score van 218,63 was net geen wereldrecord, maar ruim genoeg om Yuma Kagiyama af te troeven. Het brons ging ook naar Japan, naar Shoma Uno.

Favoriet Hanyu klimt, ondanks val
Vooraf werd een strijd verwacht tussen Chen en Yuzuru Hanyu, maar de tweevoudig olympisch kampioen verknalde zijn korte kür. In zijn vrije kür probeerde hij als eerste ooit een viervoudige axel. Hanyu viel, maar steeg wel van acht naar vier.

Bekijk hieronder het wereldrecord van Nathan Chen eerder deze Spelen op de korte kür.

Bron: NOS

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
IJsdansduo Papadakis/Cizeron revancheert zich na kostuumdrama en pakt goud
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2022, 08:33:54 am »
IJsdansduo Papadakis/Cizeron revancheert zich na kostuumdrama en pakt goud

Het Franse paar Gabriella Papadakis/ Guillaume Cizeron heeft de olympische titel in het ijsdansen veroverd. Daarmee is het kostuumdrama van 2018, toen Papadakis' jurk vroeg in de korte kür losraakte, naar de achtergrond verdreven. Mede door dit incident werd het duo toen tweede.

Op de stemmige cello- en pianoklanken van Élégie van Gabriel Fauré bracht het duo het publiek in vervoering met een tango op het ijs. Nadat ze eerder in de ritmische dans al waren beloond met de hoogste score, was Papadakis/Cizeron ook in de vrije dans een echte eenheid.

Het duo hield Europees en wereldkampioenen Victoria Sinitsina/Nikita Katsalapov uit Rusland achter zich. Het Amerikaanse duo Madison Hubbel/Zachary Donohue pakte het brons.

Het Franse paar geldt als een van de succesvolste kunstschaatsduo's. Papadakis en Cizeron wonnen samen meerdere Europese en wereldtitels.

Bron: NOS

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
Van Zundert achttiende op Spelen, drama veelbesproken favoriete Valijeva
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2022, 15:50:08 pm »
Van Zundert achttiende op Spelen, drama veelbesproken favoriete Valijeva

Kunstschaatsster Lindsay van Zundert heeft op de Winterspelen in Peking een prima vrije kür afgeleverd. Met haar score van 116,57 bleef ze maar net onder haar persoonlijk record. Haar totaalscore van 175,81 was wel beter dan ooit eerder. De 17-jarige Brabantse eindigde uiteindelijk als achttiende in het veld van 25 finalisten.

De Russin Anna Stsjerbakova veroverde de olympische titel. De 17-jarige wereldkampioene hield het hoofd koel, waar de in een dopingzaak verwikkelde Kamila Valijeva de druk te veel voelde.

Haar pas 15-jarige Valijeva landgenote verscheen als favoriet op het Chinese ijs, maar ging op de klanken van de Bolero net iets te vaak onderuit. Met lede ogen zag 'Miss Perfect', die na de korte kür nog aan de leiding ging, een vier achter haar naam verschijnen, net naast het podium dus.

In de strijd om het goud verloor springveer Aleksandra Troesova het van ballerina Stsjerbakova. De liefst vijf viervoudige sprongen wogen niet op tegen de haast bedwelmende gratie van haar landgenote. Het brons kwam op eerbiedige afstand in handen van de Japanse Kaori Sakamoto.

Van Zundert trots
Van Zundert plaatste zich dinsdag knap als 22ste met een persoonlijk record op de korte kür voor de finale. Haar vrije kür kende een weifelend begin met een overstep op de drievoudige flip, maar in het vervolg stapelden de punten op de muziek van Jérôme Rebotier zich op.

Van Zundert keek met een trots gevoel terug op haar debuut. "Ik kan niet anders zeggen dan dat het super was om dit allemaal te hebben mogen meemaken. Het was gewoon echt fantastisch. Het beste wat me tot nu toe is overkomen in het kunstschaatsen."

'Op tijd opvangen'
"Voor mijn gevoel ging het best goed, op twee kleine dingetjes na. Gelukkig viel ik niet, ik kon mezelf op tijd opvangen. Op allebei de küren heb ik een mooi persoonlijk record neergezet. Daar ben ik heel erg tevreden mee."

Van Zundert eindigt bij de Spelen in de top-20. Zelf doet de eindklassering haar niet zo veel, vertelde ze. "Ik ben totaal niet bezig met mijn plaats. Ik heb mezelf verbeterd. Dat was mijn doel hier. Voor de rest maakt het me niet meer uit wat een ander doet."

Van Zundert was de eerste Nederlandse kunstrijdster op de Spelen sinds 1976. Ze merkt aan de vele berichten die ze krijgt, en het flink toegenomen aantal volgers op sociale media, dat ze iets los heeft gemaakt. "Ik heb niet alles gelezen nog, dat was echt te veel. Ik moest me nog focussen op de vrije kür. Ik ben hier gekomen met 4.000 volgers en dat zijn er nu al 10.000. Dat is echt snel gegaan. Alleen maar leuk natuurlijk."

Bron: NOS

Online Rico

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 33705
Sui en Han grijpen goud, voor drie Russische paren
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2022, 15:34:10 pm »
Sui en Han grijpen goud, voor drie Russische paren

Het is feest in Peking! Want kunstrijders Sui Wenjing en Han Cong zijn er in geslaagd om het goud veilig te stellen in het paarrijden. Omdat de vrije kür van het Chinese paar niet vlekkeloos was, werd het razend spannend. Maar uiteindelijk bleek het Chinese koppel bestand tegen de enorme druk van het thuispubliek en bleef de concurrentie uit Rusland net voor.

Jevgenia Tarasova en Vladimir Morozov eindigden als tweede, Anastasija Misjima en Aleksandr Galliamov veroverden het brons.

Bron: NOS